Wat?
Psychomotoriek is het bewegend beleven van zichzelf en van de omgeving en de wijze hoe men daarop reageert.
De psychomotorische ontwikkeling bij kinderen gebeurt niet lineair en is voor elk kind verschillend. Zo zal dit bij bepaalde kinderen trager verlopen. Dat kan gevolgen hebben voor de volledige ontwikkeling van je kind. Zo kan je kind moeite hebben met de grove en fijne motoriek, manipulatieve vaardigheden. Daardoor kunnen er problemen ontstaan op vlak van de schrijfmotoriek, ruimtelijk-visuele vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie , … Kinderen met een psychomotorische ontwikkelingsachterstand hebben extra stimulatie en aandacht nodig.
Elke aanmelding begint met een intake gesprek samen met de ouders waarin de motorische ontwikkeling vanaf de geboorte tot op heden wordt overlopen. Het is ook belangrijk om een open communicatie te hebben met de leerkrachten, CLB, arts en eventueel de ruimere omgeving. We starten steeds vanuit de hulpvraag/motivatie van de ouders en het kind.
Na deze anamnese zal uw kind getest worden door middel van gestandaardiseerde testings. Het psychomotorisch onderzoek wordt uitgevoerd in 1 of 2 sessies (afhankelijk van de concentratie van je kind). De testresultaten zullen met de ouders besproken worden. Aan de hand van de testgegevens en het intake gesprek zal er een therapieplan worden opgesteld.
Doel?
Door te werken aan de voorwaarden om te kunnen rekenen, lezen en schrijven (lateralisatieproces, richtingsgevoel, lichaamsbesef, tonus en stabilisatie ) en aan de basisvaardigheden (evenwicht, coördinatie, manipulatieve vaardigheden,..) zal uw kind zich op psychomotorisch en op schools vlak verder kunnen ontwikkelen.
Het bezitten van deze vaardigheden en voorwaarden zijn belangrijk voor het zich goed voelen zowel op school als daarbuiten.
Waarvoor kan u bij ons terecht?
- Algemene motorische ontwikkelingsachterstand
- Fijne motorische moeilijkheden
- Ruimtelijk-visuele problemen
- Richtingsmoeilijkheden
- Vertraging in het lateralisatieproces
- Problemen met de schrijfmotoriek
- Kinderen met een diagnose zoals DCD, ADHD, ADD, autisme…
- Kinderen met emotionele stoornissen (faalangst)
Therapiemiddelen die we gebruiken:
- Werken aan het lichaamsschema door relaxatie, sherborne
- Grove en fijne motoriek
- Schrijfmotoriek en grafomotoriek
- Ruimtelijke oriëntatie
- Ruimtelijk inzicht
- Visueel –ruimtelijke waarneming en visiomotoriek
- Concentratie (meichenbaum)